Yamaha XTZ 125

Dlaczego Yamaha XTZ 125? W Wietnamie 95% pojazdów to skutery, automatyczne i półautomatyczne, głównie japońskie Hondy Dream i Yamahy Nouvo. Wietnamczycy cenią jakość i styl. Widuje się włoskie Vespy, nie widuje się za to chińskich produkcji. Reszta to autobusy, ciężarówki, i bardzo mało aut osobowych. Motocykli jest też niewiele.

Ponieważ nasz wyjazd miał być z założenia off-road, to poszukiwaliśmy czegoś z większym skokiem zawieszenia, teraz jednak wiem, że skuter w zasadzie też nie jest złym wyborem. Większość wypożyczalni oferujących motocykle enduro znajduje się na północy Wietnamu w stolicy, Hanoi, w Ho Chi Minh (HCMC) jest tego mniej. Googlując udało się znam znaleść jedną wypożyczalnię (Flamingo Travel), która miała przyzwoitą kolekcje enduraków turystycznych, Hondy XR650 czy XR400 lub jak ktoś woli Suzuki to modele DR650 czy Suzuki DR400, ale koszty za jeden motor były na poziomie 200 zł za dzień, plus transport do HCMC, co było zbyt wygórowaną kwotą.

Po dalszych poszukiwaniach trafiliśmy na wypożyczalnię MotorVina, z siedzibą w Hue, oferującą możliwość wypożyczenia moto praktycznie w każdym większym mieście i możliwość zwrotu w innym. W swojej ofercie mają jedno małe enduro – Yamahę XTZ 125. Cena znacznie bardziej przystępna, poniżej 100zł za dzień z transportem motocykli do Ho Chi Minh i oddaniem w Hue. Depozyt – paszport, który jechał nieznaną mi drogą z Ho Chi Minh to Hue – nieco stresujące, ale na szczęście dotarł bezpiecznie. Teraz o samym motorze.

Yamaha XTZ 125 wygląda jak enduro. Ma duże koła, skok zawieszenia znacznie lepszy niż w skuterze – na Wietnam nie jest źle. Moc maksymalna na poziomie 10 koni mechanicznych to nie wiele, ale uwierzcie mi, w Wietnamie nie trzeba więcej mocy, lub inaczej, bardzo duży ruch uliczny wszechobecnych skuterów powoduje, że większa moc może być niebezpieczna. Yamaha XTZ 124 potrafi się rozpędzić do 100-110 km/h (w zależności od wiatru i górki – sprawdzane parokrotnie), ale prędkość przelotowa to raczej 80 km/h. Przy 80 km/h i tak jesteś najszybszy – bardzo nieliczne skutery i autobusy (tak, tak, autobusy, samochody osobowe jeżdżą wolniej) będą jechać podobnie. Reszta porusza się w okolicach 50-60 km/h, co jest dość rozsądne, bo na każdym skrzyżowaniu czyha skuter czy inny pojazd włączający się pomału do ruchu.

Spalanie na poziomie 3 litrów na 100km i bak o pojemności 10 litrów pozwala nie myśleć o tankowaniu na każdej stacji benzynowej, ale to prawdę powiedziawszy też nie byłby problem, bo w Wietnamie stacji benzynowych jest bardzo dużo.

Jedyny większy zarzut do samej Yamahy XTZ 125 to jednak ta moc – do ruchu po asfalcie czy szutrach w zupełności wystarczy. Można się też pokusić o nieco trudniejszy teren, ale na piasku nie radzi sobie. Próbowaliśmy na białych wydmach, próbowaliśmy na czerwonych wydmach – nie da się rozpędzić. Na plaży nieco łatwiej, ale i tutaj jak nie ma prędkości i się zakopie, to nie da rady odkopać samą mocą motocykla. Na szczęście moto jest dość lekkie, więc wyciągnięcie z koleiny czy dziury nie jest trudne.

Yamaha XTZ 125 na video prezentuje się nie najgorzej.

W Polsce, i chyba też w Europie nie można kupić Yamahy XTZ 125. Jest to model przeznaczony na rynki azjatyckie i południowo-amerykańskie. Nie jest też wcale tani – w przeliczeniu na złotówki kosztuje ponad 20 tyś. Z naszej oferty najbliższa do Yamahy XTZ 125 będzie Yamaha WR125R. Poniższa tabelka pokazuje dane techniczne obu Yamah.

 Yamaha XTZ 125Yamaha WR 125 R
Pojemność silnika124124,7
Stopień sprężania10 : 111,2 : 1
Moc maksymalna9,78 KM @ 7500 obr./min15 KM @ 9000 obr./min
Max moment obrotowy9,53 Nm @ 6500 obr./min12,2 Nm @ 8000 obr./min
Ilość biegów56
StarterElektryczny i nożnyElektryczny
Kąt wyprzedzania główki ramy27,527
Wyprzedzenie106 mm107 mm
HamulcePrzód - jedna tarcza
Tył - bęben
Przód - jedna tarcza
Tył - jedna tarcza
Koła80/90-21MC 48P
110/80-18M/C 58P
80/90-21MC 48P
110/80-18M/C 58P
Długość całkowita2090 mm2180 mm
Wysokość siodełka840 mm930 mm
Rozstaw kół1340 mm1430 mm
Minimalny prześwit260 mm265 mm
Masa całkowita (z paliwem i płynami)118 kg133 kg
Zbiornik paliwa11 litrów8,5 litra

Czy polecam XTZ 125 jako motor na wycieczkę po Wietnamie? Trudno powiedzieć. Na pewno wygląda dobrze, fajnie prezentuje się na zdjęciach. Wywołuje też pewne zaciekawienie lokalesów, którzy przyzwyczajeni do skuterów oglądają te pojazdy. Trzeba też dodać, że jak w każdym enduro siodełko nie jest bardzo nisko, więc niewysocy azjaci mają problem z tego typu pojazdami. Zawieszenie jest raczej słabe, ale dziury wybiera dość dobrze.
Skuter z kolei znacznie łatwiej znaleźć. Każda wypożyczalnia ma kilka w ofercie. Niższa jest też cena za dzień wynajmu. Gorsze na pewno będzie zawieszenie, ale jakość dróg w Wietnamie jest bardzo dobra.